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2008-AUGUST-00
Kreuzer
Magazin . Leipzig. Germany
Ambient/Electronica/Neue Musik.
Über ein Jahr ist vergangen seit dem letzten Privatelektro-Album.
Die mittlerweile neunte CD des Leipziger Electronica Labels teilen sich
die Künstler Tilman Schmidt und Sven Ihlenfeld aus Berlin. Jeweils
drei Stücke steuerten beide für "Ships and Icy Roads"
bei. Sechs Stücke also, die sehr verschiedene Richtungen einschlagen
und auch für Privatelektro ungewöhnlich sind.
Tilman Schmidt startet mit dem beinahe cineastischen "Ferner"
einem Stück das zwischen Opulenz und
Langsamkeit pendelt. Seine Nähe zum Post-Rock wird hingegen bei seinm
zweiten Stück Sophie Spandau deutlicher, während er am Schluss
seiner Session einen Exkurs in die Neue Musik wagt. Schmidt arbeitet viel
mit Instrumenten, Ihlenfeld verbindet hingegen Field Recordings mit Electronica.
Damit fällt er an vielen Stellen dissonanter und artifizieller als
Schmidt aus, was aber keineswegs als Manko zu werten ist. Spannend dürfte
sein, wie die beiden ihr gemeinsames Album diesen August beim Electric
Garden Festival in Leipzig live umsetzen werden.
Jens Wollweber
2008-DECEMBER-08 Vital
Weekly . Nr. 656 . The Netherlands
Three pieces by one Tilman Schmidt and three by Ihlenfeld, both are new
names to me. Both hail from Berlin and both cover slightly similar territory,
but both with finer differences. Tilman Schmidt is of the two the one
that has most interest in playing around with real instruments. He samples
the drums, trumpets and cello for instance and works into an atmospheric
sound. In 'Sophie Spandau' this works out into the fields of post-rock,
while Sigur Ros lurks around in 'Ferner'. Jazz is explored in 'Flance',
which is my least favorite cut on the release. Ihlenfeld uses field recordings
which are highly processed into the world of glitches, but his music is
only partly abstract, and partly covered with shimmering small melodies.
The fence sounds of 'Clouds And Cardingans' are covered with hissy textures
of a rather moody nature, while 'Catching Minnows' has broken up beats
and tinkling bells. The more amorphous mass of 'Dinja' is then totally
abstract and closes a rather fine release. None of them do really something
new or out of the ordinary, but throughout these six pieces are highly
enjoyable. Would have been a very fine split LP, I guess.
(Frans de Waard)
[ Tilman
Schmidt << Ihlenfeld ]
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