Tilman Schmidt . Ihlenfeld
Ships and Icy Roads - pe cd_09




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2008-AUGUST-00 Kreuzer Magazin . Leipzig. Germany

Ambient/Electronica/Neue Musik.
Über ein Jahr ist vergangen seit dem letzten Privatelektro-Album. Die mittlerweile neunte CD des Leipziger Electronica Labels teilen sich die Künstler Tilman Schmidt und Sven Ihlenfeld aus Berlin. Jeweils drei Stücke steuerten beide für "Ships and Icy Roads" bei. Sechs Stücke also, die sehr verschiedene Richtungen einschlagen und auch für Privatelektro ungewöhnlich sind.

Tilman Schmidt startet mit dem beinahe cineastischen "Ferner" einem Stück das zwischen
Opulenz und Langsamkeit pendelt. Seine Nähe zum Post-Rock wird hingegen bei seinm zweiten Stück Sophie Spandau deutlicher, während er am Schluss seiner Session einen Exkurs in die Neue Musik wagt. Schmidt arbeitet viel mit Instrumenten, Ihlenfeld verbindet hingegen Field Recordings mit Electronica. Damit fällt er an vielen Stellen dissonanter und artifizieller als Schmidt aus, was aber keineswegs als Manko zu werten ist. Spannend dürfte sein, wie die beiden ihr gemeinsames Album diesen August beim Electric Garden Festival in Leipzig live umsetzen werden.

Jens Wollweber



2008-DECEMBER-08 Vital Weekly . Nr. 656 . The Netherlands

Three pieces by one Tilman Schmidt and three by Ihlenfeld, both are new names to me. Both hail from Berlin and both cover slightly similar territory, but both with finer differences. Tilman Schmidt is of the two the one that has most interest in playing around with real instruments. He samples the drums, trumpets and cello for instance and works into an atmospheric sound. In 'Sophie Spandau' this works out into the fields of post-rock, while Sigur Ros lurks around in 'Ferner'. Jazz is explored in 'Flance', which is my least favorite cut on the release. Ihlenfeld uses field recordings which are highly processed into the world of glitches, but his music is only partly abstract, and partly covered with shimmering small melodies. The fence sounds of 'Clouds And Cardingans' are covered with hissy textures of a rather moody nature, while 'Catching Minnows' has broken up beats and tinkling bells. The more amorphous mass of 'Dinja' is then totally abstract and closes a rather fine release. None of them do really something new or out of the ordinary, but throughout these six pieces are highly enjoyable. Would have been a very fine split LP, I guess.

(Frans de Waard)


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