Manami N.
Kill Wasabi - pe cd_11




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2011-Januar-00 Vital . Weekly . Netherlands

MANAMI N. - KILLING WASABI (CD by Private Electro)
Kill Wasabi is a concept album. That is how they called this debut album of Manami N. Mostly I felt a bit anxious about albums with a concept. Lot's of words had to explain how you had to interpretative so called difficult music. But in this case I am happy with all these words which explain more about the 10 tracks. It gives an extra dimension to the music. Manami Nagahari worked firstly in an office at her birth-town Niigata in Japan. Then she moved to Tokyo and influenced by this city she started as musician to sing in several bands. At the end of the 90's she started tot make music with the computer. Together with Kenji Yamazaki she starts the band Kamomelia and created music for games and dance tracks. Kill Wasabi is her debut solo album and the style is hard to describe. It contains different styles who doesn't combine at first sight, but her beautiful voice connects all musical sources together. The album starts with a jazz-standard, with a high night-club mood, complete with strings and horns/saxophone. The short song is followed with noisy sounds which overlapped in easy-listening jazz and back again. It seems something completely crazy, but she can create harmony between these worlds. And that is the concept of the album. A tribute to her roots in Japan, but also to kill something to create something stronger and beautiful. Wasabi is a herb and when you boil it the taste will become stronger. "Heya no naka" is created together with Mark Badur. The original is played with violin and has a great minimal music character, like the early years of Steve Reich. A very strong composition. The remix has been done with horns and has more a melancholic mood. My favorite track is Kawaita Sabaku, what means "I am in the desert." The track starts dark and with a heartbeat and develops into more melodic moments with strings and percussion. A great track what tells about the thirst and isolation in the desert. An interesting album to start 2011. (JKH)

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2011-Januar-00 FrohFroh . Online . Germany

... Und die Japanerin Manami N. steht genau an diesem Punkt. Ihr Debüt-Album »Kill Wasabi« ist überaus eingängig für ein Electronica-Werk und zugleich verstörend schroff und eigensinnig für ein Pop-Album. Es steht zwischen den Welten. Und da gibt es durchdringende Sinustöne ebenso wie chansonhafte und balladeske Momente, stille, kontemplative und düstere Passagen.
»Kawaita Sakaku« ist solch ein sich wandelndes Stück. Es beginnt mit schwebenden, indifferenten elektronischen Spuren, Manami N. singt mit nackter Stimme darüber. Später blüht das Stück langsam auf und es stoßen dunkle minimalistische, beinahe sakrale Streicher dazu. Das ist kein hermetischer Electronica-Rahmen, der von Manami N. abgesteckt wird – da gibt es Pop und Neue Musik als weitere starke Bezugspunkte.
Manami N. lebt seit geraumer Zeit übrigens in Berlin und gehört nun auch zu Privatelektro. Nachdem sie die europäische Szene entdeckte, kündigte sie ihren Büro-Job in Japan und widmete sich der Musik. Und vielleicht trifft sie ja auf Fans von Tujiko Noriko.
(Jens Wollweber)


2011 - Januar - 01 . 14 LIZ (Leipziger Internet Zeitung) . Germany

... Wer das japanische Frollein mit Wut auf den extrascharfen Meerrettichgeschmack ist, ist nicht leicht zu erklären. Offenbar kann sie flink und behende Wasabi-Tuben mit dem Messer zerteilen, erhebt ihre eindringliche Stimme zum Bigband-Geschmetter wie im Titel "Theme of Kill Wasabi". Auch sonst scheint Manami Nagahari die Sechziger Jahre zu mögen, kann ihre durchaus in grelle Farben vorstoßende Stimme in dunkle Gewänder hüllen.

Fast wie eine Mischung aus der amerikanischen Sängerin Jarboe und Beth Gibbons (Portishead) klingt sie dann. Bigband-Klänge gibt es auch nicht mehr, eher unermüdliches Scharren, Brummen, Klopfen aus dem Elektrokästchen. Mal verschroben und schrullig, irgendwie ätherisch. Japanisch ist die Muttersprache von Nagahari, die in dunkel raschelnden Titeln wie "Yume wo mita" aufhorchen lässt.

Sie sieht ihren Stimmumfang ähnlich einer Kumiko Hara (1955-2005) gelernt, hat schon auf diversen Independent-Labels CDs veröffentlicht und ist nun bereits seit den Neunzigern im großen Musikzirkus unterwegs..

2011 . Februar - 00 . Kreuzer Leipzig . Germany

.. und mit Manami N´s debüt Album "Kill Wasabi" kam Ende Dezember letzten Jahres erstmals ein Avant-Pop-Album auf Privatelektro heraus. "Manami N. ist ein echter Wendepunkt für Privatelektro" sagt Marek Brandt denn auch. Nicht nur, weil durch die Eingängigkeit des Albums eine andere Aufmerksamkeit auf das Label fallen dürfte. Manami N. zeigt auf charmante Art, wie nah beieinander Pop mit Folk-Note und elektronische Experimentierfreude sein können. Minutenlange Sinustöne und völlig entschlackte Balladen kommen hier genauso vor wie Songs mit offensivem Pop-Appeal und Streicher Arrangements. Mit dieser Musik hatte die Japanerin kaum Chanchen auf Erfolg in ihrer Heimat. Und so zog sie vor wenigen Jahren nach Berlin und tourt seitdem vornehmlich durch Europa. JW

2011 . May . 11 . Leicester Bangs . UK

Manami N. - Kill Wasabi (Privatelectro)
The orchestration on the opening track, “The Theme Of Kill Wasabi”, starts as if it’s a shoe-in for one of those classic noir B movies from the ‘50s, especially where Richard Widmark or Jack Palance was lurking in the shadows. However, the Japanese singing demands reclassification – perhaps the Japanese were making film noir themselves back then. There follows a jazz influenced avant-garde piece that has a clever ‘bop’ to it (“Hold Me”), but then the album really comes to life with the next track, “Heya no Naka / Manami N. Remix”, that searches out the soul, with a voice often so far in the background it can barely be heard. Indeed, the horn accompaniment becomes the star turn, though the voice still does its bit, and together they bring a haunting harmony with a sweet and gentle chill to it.
There follows a weird (I do mean weird) track, “When I Was Little”, which is in three movements, including an unseen performance part. The result is over two minutes of silence before you hear anything… eh? It was here I started to get lost, but to be honest I‘ve been lost in worse places than this music, and you can let “Kawaiti Sabaku” go past without too much pain, despite the throbbing, pulsating background noise, so that “Heya no Naka” can finally floor you. A magical piece of music that has the vocals floating on gently flayed violins (think Philip Glass with Penguin Café Orchestra). Closer “Beautiful Day” has a clangorous sound that the voice has to tussle with to be heard, a slightly frenetic ending to the album… but what do you expect here?

Looking for adventure in your listening? Look no further, here it is.
www.myspace.com/manaminberlin
Kev A.


[ Manami N. ]

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